Polski
renesans w sztuce to lata 1500-1650. Dzieli się na trzy okresy. W pierwszym
okresie renesans uległ wpływom włoskim, w drugim – wpływom niderlandzkim. Po
1600 roku jest to tzw. Sztuka manierystyczna i początki baroku.
Największe
polskie dzieła tworzyli artyści obcego pochodzenia, bo Polacy rzadko i
niechętnie wyjeżdżali w podróże artystyczne, a na dodatek w Polsce długo
utrzymywały się średniowieczne organizacje cechowe.
Okres I
1500-1550
- Po tym
jak w 1499 spłonął zamek na Wawelu król podjął decyzję odbudowy go w nowym
stylu. Kierownikiem prac odbudowy został Franciszek Florentczyk, a później
Bartolomeo Berecci i Benedykt z Sandomierza.
Charakterystyczne
są arkadowe krużganki parteru i pierwszego piętra. Mury zewnętrzne są zaś
gładkie, proste, przerywane rytmami dużych prostokątnych okien
Franciszek
Florentczyk, Bartolomeo Berrecci – zamek na Wawelu – dziedziniec
Kaplica
Zygmuntowska na Wawelu (1517 – 1533) została zaprojektowana przez Bartolomea Berecciego przy
współpracy Jana Marii Padovano, Santi Gucciego (rzeźba) i Jana Cini (groteska).
Trzon
budowli stanowi sześciobok, bęben kopuły jest ośmioboczny. Sama kopuła jest
zwieńczona latarnią i pokryta złotą blachą ze wzorem rybiej łuski.
Budowla
ma trzy kondygnacje, pilastry tworzą porządek
Kaplica Zygmuntowska (na zdjęciu z prawej), z lewej
kopuła kaplicy Wazów i Wieża Srebrnych DzwonówBartolomeo Berecci – kaplica
Zygmuntowska
Bartolomeo
Berecci – kaplica Zygmuntowska - wnętrze
To w
Kaplicy Zygmuntowskiej znajdują się m.in. Nagrobek Zygmunta I Starego (górny po
lewej stronie – ściana zachodnia) autorstwa Berecciego i nagrobek Zygmunta II
Augusta (dolny po lewej stronie – ściana zachodnia) autorstwa Santi Gucciego.
Nagrobek Zygmunta Augusta- Posąg Zygmunta Augusta
rzeźbił Santi Sugi. Nagrobny pomnik stał się wzorem dla wielu nagrobków
magnackich i szlacheckich w Polsce. Jego wpływy znaleźć można również w innych
nagrobkach w katedrze.
Płyta nagrobna Anny Jagiellonki
Okres II
1550 – 1600
- Sukiennice
w Krakowie zostały przebudowane przez Jana Marię Padovano z budowli
gotyckiej. Jest to pierwsze dzieło gdzie została zastosowana attyka –
kamienna nastawa zasłaniająca dach o dekoracyjnych motywach. Odtąd Attyka
stała się charakterystyczną cechą renesansu w Polsce.
M A S Z K
A R O N Y lub maskaron (z wł. mascherone, w fr. mascaron) – rzeźbiarski detal
architektoniczny w formie ludzkiej, zwierzęcej lub fantazyjnej głowy, często o
groteskowych rysach i fantazyjnej fryzurze.
Stosowany
był jako ozdoba np. kapitelu, wspornika, kolumny, zwornika, głównie w okresie
gotyku, renesansu oraz baroku. Najbardziej znane w Polsce są maszkarony na
krakowskich Sukiennicach, a w Europie – na katedrze Notre-Dame w Paryżu.
- Ratusz w Poznaniu zbudowany przez Jana
Baptystę Quadro z Lugano odznacza się pięknym rozwiązaniem ścian urozmaiconych
kilkukondygnacyjną galerią arkadową.
Wykształcił
się także typ polskiego renesansowego zamku o charakterze obronnym.
Jest to
czworoboczna budowla z basztami na narożach i wewnętrznym arkadowym dziedzińcem
wzorowanym na zamku wawelskim.
Santi Gucci – zamek w Baranowie Sandomierskim
- Gdańsk najmocniej uległ wpływom niderlandzkim i
najsilniejsza była tam kultura mieszczańska. Tworzyli tam m.in. Antoni van
Obbergen i Willem van den Blocke z Malines.
Willem
van den Blocke – Brama Wyżynna
Antoni
van Obbergen – Wielki Arsenał w Gdańsku
III okres
1600-1650
- W tym
okresie największe są wpływy niderlandzkie, a także wczesnego baroku.
Marcin
Kober – portret Anny Jagiellonki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz