Podział rzeźby ze względu na materiał i sposób obróbki:
- snycerstwo (obróbka rzeźby z drewna)
- z metalu (żeliwa, brazu)
- gipsu
- cementu
- wosku (ceroplastyka)
- kości słoniowej
- glinie
Podział rzeźby ze względu na rozwinięte bryły w przestrzeni:
- relief - płaskorzeźba
- pełna - przeznaczona na oglądanie ze wszystkich stron
Podział rzeźby ze względu na stosunek do rzeczywistości:
- rzeźba przedstawiająca - figuralna (np. posąg)
- rzeźba nieprzedstawiająca - abstrakcyjna
Podział rzeźby ze względu na stosunek do otoczenia:
- wolnostojąca - niezależna, która może być usytuowana gdziekolwiek
- związana, czyli komponowana w określonej przestrzeni, np. rzeźba architektoniczna, element budowli czy rzeźba ogrodowa
Ze względu na przeznaczenie rozróżniamy rzeźbę:
- sakralną,
- nagrobkową,
- pomnikową,
- architektoniczną,
- dekoracyjną
Techniki rzeźbiarskie:
- charakter twórczy: RZEŹBIENIE - MODELOWANIE - KONSTRUOWANIE
- charakter odtwórczy: ODLEW - ODKUWANIE
RZEŹBIE TO BEZPOŚREDNIE OPRACOWYWANIE BRYŁY.
Powszechnie rzeźbę można polichromować, polerować, nasycać odpowiednimi substancjami (ganosis).
Ganosis - w rzeźbie antycznej cienka warstwa podbarwionego, zmieszanego z oliwą wosku, którą pokrywano posągi z marmuru, by nadać ich powierzchni połysk, zwłaszcza w częściach przedstawiających ciało.
Modelowanie - polega na dodawaniu materiału, to lepienie na miękkim materiale, np. glinie, plastelinie, wosku.
Formę kształtuje się ręcznie, dodając lub ujmując, ugniatając ją - bądź za pomocą takich narzędzi jak: noże, klepadło, łopatki, zgarniacze.
Potem ustanawia się na kawalecie zbrojenie, któe okłada się materiałem doprowadzonym do odpowiedniej konsystencji.
Rzeźbę wymodelowaną zwykle utrwala się np. przez wykonywanie jej z odlewu (z gipsu, cementu, plastiku) lub odkucia w kamieniu.
Jeśli glina nie jest gruba można wypalić ją w piecu ceramicznym.
Rzeźba terakotowa - rzeźba z wypalonej gliny.
Konstruowanie - to montowanie dzieła z elementów kutych lub ciętych, skrawanych, walcowatych, które łączą się ze sobą w różny sposób; spawa, wituje, wiąże.
- F. Bartholdi "Wolność oświecająca świat"
- F. Gehry "Rzeźba ryby"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz