sobota, 10 marca 2012

s e c e s j a


To może trochę rysu historycznego, a więc jest to kierunek w sztuce przełomu wieków (1892 – 1907) o wielu nazwach: Modern Style, Jugendstil, Art. Noveau, Młoda Polska, związany z nastrojami fin-de-siecle`u, filozofią F. Nietschego, A. Schopenhauera i H. Bergsona, wyrosły ze sprzeciwu wobec historycyzmu, akademizmu, naturalizmu.

Sprzeciwiał się on wobec przyjętym kanonom sztuki. Wyrażał ogólny protest wobec wszelakim regułom !
Secesja była związana w dużej mierze z symbolizmem, i tu przykłady - J. Mehoffer, S. Wyspiański, E. Okuń.

W i e l o r a k o ś ć : Styl obejmuje różne dziedziny sztuki, przejawia się we wszystkich dziedzinach rzemiosła. Ukazuje to w różnych dziedzinach rzemiosła, np.Slajd 4
kowalstwo, witrażownictwo, stolarka artystyczna, tkanina.
Slajd 5Przed państwem amerykański artysta tworzący głównie dzieła ze szkła i wyroby jubilerskie w stylu secesji - Louis Comfort Tiffany  


Witraże:  
Slajd 7
"Bóg Ojciec – Stań się" Stanisław Wyspiański
Secesja w architekturze

  A. Gaudi Casa Mila

Slajd 13
H. Guimard – Paris, Metro
Slajd 14
Hotel Tassel in Brussel, V. Horta
Slajd 16
Guimard, Maison Coilliot


Slajd 18
Secesyjne anioły



Każda epoka miała swoje anioły. Anielskie tematy są popularne i dzisiaj. Dla artystów secesyjnych anioły stanowiły kąsek szczególnie smakowity, a to za sprawą skrzydeł, którym można było nadawać przeróżne dekoracyjne formy.

Slajd 22
Główne cechy i motywy 
Slajd 22
Płaskie plamy, delikatnych barw,
    precyzyjne, czarne kontury,
      dekoratywność dzieł (inspiracje japońszczyzną)
        upodobanie do pionowych kształtów, wydłużania postaci (inspiracje gotykiem)
           delikatna tonacja barw, (elegancja, wytworność zestawień barwnych),
            wyrafinowane przetwarzanie form zainspirowanych naturą (inspiracje rokokiem)
              przetwarzanie rzeczywistości zgodnie z subiektywnym widzeniem,
                ekspresja, dekoracyjność, niezwykłość form, dynamizm, zastosowanie nowych materiałów, zespolenie ornamentu i przedmiotu prowadzące do dekoracyjności
                  Slajd 23
                  MOTYWY:

                  roślinne: lilie, trzciny, irysy
                  zwierzęce: łabędzie, ważki, motyle
                  postacie fantastyczne: chimery, smoki, smukła postać kobieca o długich rozwianych włosach 
                  Slajd 26

                  Dziedziny sztuki i nazwiska artystów:
                  Slajd 23


                  Slajd 26Slajd 26
                  Architektura np.: A. Gaudi, V. Horta, H. Guimard, M. Olbrich;
                  Malarstwo np.: P. Gaugin, Nabiści, G. Klimt, J. Toorop, F. Hodler, A. Beardsley, H. de Toulouse-Lautrec, A. Mucha, G. Vigeland, H. Obrist, G. Minne, S. Wyspiański, J. Mehoffer, E. Okuń, W. Wojtkiewicz,
                  Rzeźba np.: W. Szymanowski, K. Laszczka,
                  Sztuki użytkowe np.: L.C. Tiffany, E. Gallé, R. Lalique 

                  Slajd 27
                  Edward Okuń -
                  Wojna i my
                  Slajd 32
                  Gustaw Klimt, Pocałunek

                  Slajd 31
                  Gustav Klimt, Adele Bloch Bauer
                  Alfons Mucha 

                  Slajd 34

                  A. Mucha, Reklama Job, 1896

                  Slajd 36
                  J. Mehoffer, Dziwny ogród

                  Slajd 38

                  A. Barsley, Salome
                   

                   A. Barsley, Venus

                  Slajd 43
                  S. Wyspiański, Dziewczynka z wazonem z kwiatami, 1902
                  Slajd 41
                  S. Wyspiański, Macierzyństwo
                  Slajd 44

                  Terminologia
                  - asymetryczność,
                  - dekoracyjność, dekoratywność,
                  - linia falista,
                  - niespokojny rytm,
                  motywy organiczne, roślinne,
                  - indywidualizm,
                  - symbolizm 
                  Slajd 44



                  Brak komentarzy:

                  Prześlij komentarz